W debacie brały udział dwa trzyosobowe zespoły, które kolejno odnosiły się do wyznaczonych punktów dyskusji.
Pierwszy zespół w składzie: Łukasz Jurewicz, Justyna kisiel, Nina Wasiak
Drugi zespół w składzie: Martyna Szarkowicz, Magdalena Motyka, Judyta Lach
Natomiast w loży vipowskiej zasiedli: dyrektor szkoły Leszek Jastrubczak, wicedyrektor Mariola Kostrzewska, pedagog Dorota Hanuszewska, nauczyciel wiedzy o społeczeństwie Rafał Wójcicki oraz nauczycielka matematyki Sylwia Matyszczyk.
W debacie udział wzięły również samorządy klasowe stanowiąc publiczność (około 70 osób).
Wybraliśmy debatę w formie "za i przeciw", ponieważ taki rodzaj metody obradowania pozwolił nam na bezpośrednią konfrotację skrajnych stanowisk. Forma ta pozwoliła nam zgłębić istotę problemu poprzez wieloaspektową jego analizę. Poza tym metoda "za i przeciw" nadała naszej dyskusji odpowiedni dynamizm
Wnioski z debaty:
1.Częstsza organizacja debat umożliwiających uczniom wyrażanie własnej opinii w sprawach ważnych dla całej społeczności szkolnej;
2.Założenie szkolnego forum internetowego, na którym można rozmawiać o sprawach bieżących;
3.Włączenie w działalność samorządu uczniowskiego przedstawicieli samorządów klasowych;
4.Rostrzyganie ważnych dla szkoły spraw (np. wybór patrona szkoły) na drodze referendum;
5.Ustawienie w szkole urny na głosy, do której każdy uczeń będzie mógł wrzucić kartkę wyrażająca jego indywidualne stanowisko w danej sprawie;
6.Stworzenie strony internetowej samorządu uczniowskiego.