Zielona Góra, 23.11.2013 r.
Warsztaty regionalne ramach międzynarodowego projektu QuaG, Wspólnotowego Programu Uczenie się przez całe życie 2007 2013 , LEONARDO DA VINCI, TRANSFER INNOWACJI, POROZUMIENIE DE/11/LLP-LDV/TOI/147 454/2011-1-DE2-LEO 05-07746: „Wytyczne jakości – transfer innowacji” Organizowane przez Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze przy współpracy z RKW Berlin GmbH, Niemcy.
Agenda
Warsztaty regionalne w Zespole Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze.
W warsztatach regionalnych międzynarodowego projektu QuaG, zorganizowanych przez przez Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze w dniu 23.11.2012r. uczestniczyło 30 zaproszonych przedstawicieli władz oświatowych i szkół rejonu Zielonej Góry o profilu zawodowym. Głównym celem warsztatów było zapoznanie uczestników warsztatów z nowymi wytycznymi jakości opracowanymi na podstawie normy ISO:29990 . Wytyczne QUALITY GUIDELINES uzupełniają i rozszerzają system zarządzania jakością o zalecenia kształtowania transnarodowych procesów nauczania i uczenia się opartych o zasady jakości.
Przebieg warsztatów
Powitanie uczestników przez Dyrektora ZSiPKZ w Zielonej Górze Leszka Jastrubczaka.
Wprowadzenie do Projektu QuaG i celu warsztatów
Przedstawienie normy ISO i polityki zarzadzania jakością.
Norma ISO 29990 jest systemem zarządzania jakością dostosowaną do specyficznych wymogów kształcenia i szkolenia.
ISO 29990 w szczególności przedstawia:
- definicje zakresu zastosowania i terminologię,
- specyfikę zapotrzebowania różnych klientów (uczących się, przedsiębiorstw i sponsorów),
- definiuje treści i procesy przekazywania i zdobywania wiedzy, wspomaga procesy zachodzące w dziedzinie kształcenia i szkolenia,
- konieczność ewaluacji usług edukacyjnych i kompetencje świadczącego usługi edukacyjne,
- konieczność skierowania na specyficzną sytuację dokształcania i doskonalenia zawodowego.
Doświadczenia ZSiPKZ z certyfikacją normy ISO 29990
- QM Stufen Model - etapowy model zarządzania jakością w edukacji (PAS 1037:2004)
W latach 2007 – 2009 Niemiecki Instytut Normalizacyjny podjął inicjatywę stworzenia międzynarodowego systemu zarządzania jakością specjalnie na potrzeby edukacji. Za podstawę posłużył etapowy model zarządzania jakością QM STUFEN-MODELL opublikowany przez DIN jako PAS 1037:2004 . Model ten był odpowiedni, ponieważ opierał się na praktycznych doświadczeniach wielu placówek edukacyjnych oraz ekspertów zarządzania jakością w edukacji. Na początku roku 2007 ISO/TC 232 podjął pracę i rozpoczął rozwijanie nowego międzynarodowego standardu w zespołach złożonych z pedagogów, auditorów, naukowców i praktyków z różnych krajów.
Niemcy: RKW Berlin GmbH; RKW Brandenburg GmbH; bbw Bildungszentrum Frankfurt (Oder) GmbH; Bergische Universität Wuppertal; Institut für Strukturpolitik und Wirtschaftsförderung gGmbH, Halle; Steinbeis-Hochschule Berlin; Unternehmerverband Brandenburg e.V., Cottbus; Prof. Dr. Wilske und Schliecker Partnerschaft Unternehmens- und Personalberatung, Blankenfelde;
Włochy: Agenzia Formazione Lavoro (AGFOL) s.c., Venedig; GNOSIS s.c:, Venedig;
Polska: Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego, Zielona Góra; Zespół Szkół Budowlano-Drzewnych, Poznań; Zespół Szkół Odzie-żowych im. W. Reymonta, Poznań;
Szwecja: Internationell kompetens AB, Malmö; Krinova Science Park, Krinova;
Hiszpania: Directorio de Formación (dirfo), Madrid; International House Com-pany Training, Barcelona.
W ramach trzyletniej pracy powstał ogólny, zdolny do konsensu, model jakości dla praktyki zawodowej i świadczenia usług jak również wspólny wzorzec dla podmiotów edukacyjnych i ich klientów do planowania, rozwijania i realizacji usług kształcenia i szkolenia. Standard został przyjęty ze stuprocentową zgodą krajowych organizacji zajmujących się normalizacją.
Doświadczenia z certyfikacji normy ISO:29990 na przykładzie ZSiPKZ w Zielonej Górze
Wytyczne jakości a reforma szkolnictwa zawodowego w Polsce
W Polsce od 2012 rozpoczęła się reforma szkolnictwa zawodowego. Wytyczne jakości są w wielu punktach powiązane z reformą szkolnictwa. Reforma otwiera drogę do kształcenia transgranicznego w którym zastosowanie mają wytyczne QUALITY GUIDELINES.
W Polsce od 2012 rozpoczęła się reforma szkolnictwa zawodowego. Wytyczne jakości są w wielu punktach powiązane z reformą szkolnictwa. Reforma otwiera drogę do kształcenia transgranicznego w którym zastosowanie mają wytyczne QUALITY GUIDELINES.
Przedstawienie nowych Wytycznych Jakości - QUALITY GUIDELINES. Prezentacja trzeciego wydania, zaadaptowanego do normy ISO 29990.
Trzecie poprawione wydanie wytycznych QUALITY GUIDELINES uzupełnia normę ISO 29990:2010 o zalecenia i wskazówki odnośnie kształtowania opartych na zasadach zarządzania jakością transnarodowych procesów nauki i nauczania. Przy czym uwzględnione są zarówno procesy jak i struktury / potencjały oraz wyniki (oferty i usługi szkoleniowe). Przez to zapewniona jest przejrzystość dla korzystających z nich osób zarówno w kraju jak i za granicą. Edukacja transgraniczna oznacza zarówno przekraczanie granic kulturowych, językowych, legislacyjnych jak i przekraczanie granic państw i często nawet kontynentów. Przy czym wyjątkowo trudne jest dopasowanie i zharmonizowanie ze sobą różnych, kompleksowych systemów pracujących w oparciu o różne założenia i punkty odniesienia. Interkulturowe kompetencje, przejrzystość ofert szkoleniowych, procesów i wyników oraz zaakceptowane minimalne standardy są pomocne w kształtowaniu efektywnej edukacji transgranicznej.
Wytyczne QUALITY GUIDELINES:
- dążą do poprawy ogólnych ramowych warunków edukacji w międzynarodowej współpracy i do utworzenia solidnej bazy wzajemnego zaufania. W ten sposób mają istotny wkład do wspólnej integracji europejskich systemów edukacyjnych;
- mają na celu uwzględnienie w wyważony sposób uzasadnionych interesów stron uczestniczących w transgranicznej współpracy;
- stanowią w połączeniu z ISO 29990:2010 ramową orientację dla zapewniania jakości i oceny transgranicznych projektów edukacyjnych i kooperacji;
- przyczyniają się istotnie do “ochrony konsumenta” czyli osób uczących się, pracodawców i innych podmiotów uczestniczących (stron zainteresowanych), poprzez wspieranie przejrzystości i ważności obowiązywania ofert edukacyjnych jak i uznawania umiejętności i kwalifikacji;
- wspierają transgraniczną współpracę w edukacji zawodowej pod kątem usuwania przeszkód na drodze do zawodowej
Najważniejszym elementem warsztatów była praca w grupach nad praktycznym porównaniem normy ISO:29990 i wytycznych QUALITY GUIDELINES
Uczestnicy warsztatów w czasie dyskusji poruszyli problematykę:
- Wymogi (jakość w edukacji, aspekt prawny i regulacje administracyjne)
- Doświadczenia zapewniania jakości w organizacjach szkoleniowych
- Ewaluacja w celu ulepszenia procesów uczenia
- Mechanizmy wewnętrzne zapewnienia jakości i przeprowadzania samooceny
Warsztaty pozwoliły na porównanie wytycznych jakości do sytuacji polskiego szkolnictwa i przedstawiania wniosków do dalszej pracy nad norma ISO:29990 i wytycznymi QUALITY GUIDELINES.
Zakończenie warsztatów
Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze dziękuje za pomoc przy organizacji warsztatów uczestnikom projektu QuaG: RKW Berlin GmbH, Niemcy oraz ZSO w Poznaniu.
Lista uczestniczących instytucji:
- Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
- Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Zielonej Górze
- Medyczne Studium Zawodowe w Zielonej Górze
- Zespół Szkół Budowlanych w Zielonej Górze
- Zespól Szkól Elektronicznych i Samochodowych w Zielonej Górze
- Zespół Szkół Zawodowych PBO w Zielonej Górze
- Zespół Szkól Technicznych w Zielonej Górze
- Szkoła Policealna działająca w ramach projektu „Nowe kierunki szkół policealnych- modernizacja systemu kształcenia ustawicznego na potrzeby lubuskiego rynku pracy”
- Policealna Szkoła Stowarzyszenia Przyjaciół WODZ
- Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego