Nasze typy Szkół

Zielona Góra, 23.11.2013 r.

Warsztaty regionalne ramach międzynarodowego projektu QuaG, Wspólnotowego Programu Uczenie się przez całe życie 2007 2013 , LEONARDO DA VINCI, TRANSFER INNOWACJI, POROZUMIENIE DE/11/LLP-LDV/TOI/147 454/2011-1-DE2-LEO 05-07746:  „Wytyczne jakości – transfer innowacji” Organizowane przez Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze przy współpracy z RKW Berlin GmbH, Niemcy.

Agenda

Warsztaty regionalne w Zespole Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego  w Zielonej Górze.

 

W warsztatach regionalnych  międzynarodowego projektu QuaG, zorganizowanych przez przez Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze  w dniu 23.11.2012r. uczestniczyło 30 zaproszonych przedstawicieli  władz oświatowych i szkół rejonu Zielonej Góry o profilu zawodowym.  Głównym celem warsztatów było zapoznanie uczestników warsztatów z nowymi wytycznymi jakości opracowanymi na podstawie normy ISO:29990 . Wytyczne QUALITY GUIDELINES uzupełniają i rozszerzają system zarządzania jakością o zalecenia kształtowania transnarodowych procesów nauczania i uczenia się opartych o zasady jakości.

Przebieg warsztatów

Powitanie uczestników przez Dyrektora ZSiPKZ w Zielonej Górze Leszka Jastrubczaka.

Wprowadzenie do Projektu QuaG i celu warsztatów

Przedstawienie normy ISO i polityki zarzadzania jakością.

Norma ISO 29990  jest systemem zarządzania jakością dostosowaną do specyficznych wymogów kształcenia i szkolenia.

ISO 29990 w szczególności przedstawia:

  • definicje zakresu zastosowania i terminologię,
  • specyfikę zapotrzebowania różnych klientów (uczących się, przedsiębiorstw i sponsorów),
  • definiuje treści i procesy przekazywania i zdobywania wiedzy, wspomaga procesy zachodzące w dziedzinie kształcenia i szkolenia,
  • konieczność ewaluacji usług edukacyjnych i kompetencje świadczącego usługi edukacyjne,
  • konieczność skierowania na specyficzną sytuację dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Doświadczenia ZSiPKZ z certyfikacją normy ISO 29990

  • QM Stufen Model   -  etapowy model zarządzania jakością w edukacji (PAS 1037:2004)

W latach 2007 – 2009 Niemiecki Instytut Normalizacyjny podjął inicjatywę stworzenia międzynarodowego systemu zarządzania jakością specjalnie na potrzeby edukacji. Za podstawę posłużył etapowy model zarządzania jakością QM STUFEN-MODELL opublikowany przez DIN  jako PAS 1037:2004  . Model ten był odpowiedni, ponieważ opierał się na praktycznych doświadczeniach wielu placówek edukacyjnych oraz ekspertów zarządzania jakością w edukacji. Na początku roku 2007 ISO/TC 232 podjął pracę i rozpoczął rozwijanie nowego międzynarodowego standardu w zespołach złożonych z pedagogów, auditorów, naukowców i praktyków z różnych krajów.
Niemcy: RKW Berlin GmbH; RKW Brandenburg GmbH; bbw Bildungszentrum Frankfurt (Oder) GmbH; Bergische Universität Wuppertal; Institut für Strukturpolitik und Wirtschaftsförderung gGmbH, Halle; Steinbeis-Hochschule Berlin; Unternehmerverband Brandenburg e.V., Cottbus; Prof. Dr. Wilske und Schliecker Partnerschaft Unternehmens- und Personalberatung, Blankenfelde;
Włochy: Agenzia Formazione Lavoro (AGFOL) s.c., Venedig; GNOSIS s.c:, Venedig;
Polska: Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego, Zielona Góra; Zespół Szkół Budowlano-Drzewnych, Poznań; Zespół Szkół Odzie-żowych im. W. Reymonta, Poznań;
Szwecja: Internationell kompetens AB, Malmö; Krinova Science Park, Krinova;
Hiszpania: Directorio de Formación (dirfo), Madrid; International House Com-pany Training, Barcelona.
W ramach trzyletniej pracy powstał ogólny, zdolny do konsensu, model jakości dla praktyki zawodowej i świadczenia usług jak również wspólny wzorzec dla podmiotów edukacyjnych i ich klientów do planowania, rozwijania i realizacji usług kształcenia i szkolenia. Standard został przyjęty ze stuprocentową zgodą krajowych organizacji zajmujących się normalizacją.

Doświadczenia z certyfikacji normy ISO:29990 na przykładzie ZSiPKZ w Zielonej Górze

Wytyczne jakości a reforma szkolnictwa zawodowego w Polsce

W Polsce od 2012 rozpoczęła się reforma szkolnictwa zawodowego. Wytyczne jakości są w wielu punktach powiązane z reformą szkolnictwa. Reforma otwiera drogę do kształcenia transgranicznego w którym zastosowanie mają wytyczne QUALITY GUIDELINES.

W Polsce od 2012 rozpoczęła się reforma szkolnictwa zawodowego. Wytyczne jakości są w wielu punktach powiązane z reformą szkolnictwa. Reforma otwiera drogę do kształcenia transgranicznego w którym zastosowanie mają wytyczne QUALITY GUIDELINES.

 

Przedstawienie nowych Wytycznych Jakości - QUALITY GUIDELINES. Prezentacja trzeciego wydania, zaadaptowanego do normy ISO 29990.

Trzecie poprawione wydanie wytycznych QUALITY GUIDELINES uzupełnia normę ISO 29990:2010 o zalecenia i wskazówki odnośnie kształtowania opartych na zasadach zarządzania jakością transnarodowych procesów nauki i nauczania. Przy czym uwzględnione są zarówno procesy jak i struktury / potencjały oraz wyniki (oferty i usługi szkoleniowe). Przez to zapewniona jest przejrzystość dla korzystających z nich osób zarówno w kraju jak i za granicą. Edukacja transgraniczna oznacza zarówno przekraczanie granic kulturowych, językowych, legislacyjnych jak i przekraczanie granic państw i często nawet kontynentów. Przy czym wyjątkowo trudne jest dopasowanie i zharmonizowanie ze sobą różnych, kompleksowych systemów pracujących w oparciu o różne założenia i punkty odniesienia. Interkulturowe kompetencje, przejrzystość ofert szkoleniowych, procesów i wyników oraz zaakceptowane minimalne standardy są pomocne w kształtowaniu efektywnej edukacji transgranicznej.

Wytyczne QUALITY GUIDELINES:

  • dążą do poprawy ogólnych ramowych warunków edukacji w międzynarodowej współpracy i do utworzenia solidnej bazy wzajemnego zaufania. W ten sposób mają istotny wkład do wspólnej integracji europejskich systemów edukacyjnych;
  • mają na celu uwzględnienie w wyważony sposób uzasadnionych interesów stron uczestniczących w transgranicznej współpracy;
  • stanowią w połączeniu z ISO 29990:2010 ramową orientację dla zapewniania jakości i oceny transgranicznych projektów edukacyjnych i kooperacji;
  • przyczyniają się istotnie do “ochrony konsumenta” czyli osób uczących się, pracodawców i innych podmiotów uczestniczących (stron zainteresowanych), poprzez wspieranie przejrzystości i ważności obowiązywania ofert edukacyjnych jak i uznawania umiejętności i kwalifikacji;
  • wspierają transgraniczną współpracę w edukacji zawodowej pod kątem usuwania przeszkód na drodze do zawodowej

Najważniejszym elementem warsztatów była praca w grupach  nad praktycznym porównaniem normy ISO:29990 i wytycznych QUALITY GUIDELINES

 

Uczestnicy warsztatów w czasie dyskusji  poruszyli problematykę:

  • Wymogi (jakość w edukacji, aspekt prawny i regulacje administracyjne)
  • Doświadczenia zapewniania jakości w organizacjach szkoleniowych
  • Ewaluacja w celu ulepszenia procesów uczenia
  • Mechanizmy wewnętrzne zapewnienia jakości i przeprowadzania samooceny

Warsztaty pozwoliły na porównanie wytycznych jakości do sytuacji polskiego szkolnictwa i przedstawiania wniosków do dalszej pracy nad norma ISO:29990 i wytycznymi QUALITY GUIDELINES.

Zakończenie warsztatów

Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze dziękuje za pomoc przy organizacji warsztatów uczestnikom projektu QuaG: RKW Berlin GmbH, Niemcy oraz ZSO w Poznaniu.

Lista uczestniczących instytucji:

  • Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
  • Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Zielonej Górze
  • Medyczne Studium Zawodowe w Zielonej Górze
  • Zespół Szkół Budowlanych  w Zielonej Górze
  • Zespól Szkól Elektronicznych  i Samochodowych  w Zielonej Górze
  • Zespół Szkół Zawodowych PBO  w Zielonej Górze
  • Zespół Szkól Technicznych w Zielonej Górze
  • Szkoła Policealna działająca  w ramach projektu „Nowe kierunki szkół policealnych- modernizacja systemu kształcenia ustawicznego na potrzeby lubuskiego rynku pracy”
  • Policealna Szkoła Stowarzyszenia Przyjaciół WODZ
  • Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego

Kanał telewizyjny ZSiPKZ

Solidarna Szkoła

Podziękowanie od Gimnazjum 2 w Zielonej Górze

 

BIP

Solidarna Szkoła

Podziękowanie od Przedszkola

  Dziennik Elektroniczny

Bezpieczna Szkoła
Konkurs kulinarny

Góra grosza

Efekty uzyskuje się ciężką pracą

Uczeń, od którego nie wymaga się nic takiego, czego zrobić nie może, nigdy nie zrobi wszystkiego, co może

Karl Kraus

Aby były efekty tworzymy postawy

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.

Albert Einstein

Adres

Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego

ul. Botaniczna 66

65-392 Zielona Góra

Kontakt

68 451 38 88

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Śledź Nas

Początek strony