Realizacja projektu QuaG w Zespole Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze.
Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego to szkoła, dla której priorytetem jest nieustające podnoszenie jakości kształcenia, rozwój technologiczny oraz dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb regionalnego i krajowego rynku pracy. Placówka spełnia wymagania jakościowe m.in. poprzez budowanie zadowolenia i zaufania wśród klientów wewnętrznych i zewnętrznych. Pracownicy systematycznie i zgodnie z wieloletnim planem rozwoju podnoszą swoje kwalifikacje, co zwiększa jakość świadczonych usług. Szkoła posiada świetne zaplecze techniczne w postaci wyposażonych na najwyższym poziomie pracowni. Powyższe elementy stały się przyczynkiem do decyzji o opracowaniu i wdrożeniu w ZSiPKZ w Zielonej Górze Systemu Zarządzania Jakością według normy ISO 29990:2010.
System Zarządzania Jakością ISO 29990:2010 pozwolił na dokładne prześledzenie i kontrolę dotychczasowych działań. Tego rodzaju zarządzanie pozwala dbać o dobro swoich klientów, a tym samym staje się doskonałą formą promocji. Zwiększenie jakości pracy to zadowolenie po obydwu stronach- nadawcy i odbiorcy. Dostosowanie się do wymagań księgi jakości usprawniło pracę placówki, a tym samym wpłynęło na kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w lokalnym, krajowym, a nawet międzynarodowym środowisku. Doświadczenia zebrane podczas wdrażania tej niezwykle wymagającej normy oraz wyzwania, które postawiło przed szkołą utrzymanie normy ISO sprawiły, iż ZSiPKZ mógł wziąć udział w pracach nad udoskonaleniem samej normy i wymagań, które stawia ona przed instytucjami edukacyjnymi.
Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego uczestniczy w niezwykle ciekawym i inspirującym, europejskim projekcie. To Quality Guidelines, projekt, którego istotą jest szeroko pojęty "transfer innowacji". Projekt ten realizowany jest w ramach programu Leonardo da Vinci. Trwa dwa lata i skupia się na edukacji dorosłych. Pomysłodawcą i koordynatorem projektu jest niemiecka organizacja konsultingowa - RKW Berlin. W projekcie uczestniczą partnerzy z Niemiec, Polski, Bułgarii, Łotwy i Rumunii oraz Wielkiej Brytanii. Jest to osiem różnych instytucji edukacyjnych mających doświadczenie w zakresie zarządzania jakością. W projekcie są reprezentowane różne typy instytucji - od prywatnej firmy, szkoły publicznej do stowarzyszenia międzynarodowego. Czterech partnerów brało już udział w poprzednim projekcie Leonardo da Vinci TQP. Ten zestaw partnerów nie tylko pozwala wziąć pod uwagę różne potrzeby i perspektywy, ale także zapewnia ciągłość poprzedniego projektu i przeniesienie zgromadzonych i wypracowanych w poprzednim projekcie doświadczeń
Projekt QG służy adaptacji, rozbudowie i upowszechnianiu wymagań określonych w wytycznych jakości, jak również wcześniej opracowanych pomocy wdrożeniowych. Instrument ten powinien być dostosowany do normy międzynarodowej ISO 29990 i ulepszony za pomocą zebranych doświadczeń z różnych krajów europejskich. Instrumenty dla realizacji wytycznych dotyczących jakości, zawarte w kompendium, zostaną dostosowane do potrzeb, ulepszone i rozszerzone. Celem projektu jest, aby instytucje szkoleniowe, które wdrożyły ISO, na podstawie swoich doświadczeń dokonały ewaluacji już istniejących "Wytycznych jakości" opracowanych przez RKW, które określają standardy jakości w zakresie planowania i zarządzania w dziedzinie międzynarodowej edukacji.
Następnie zaproponowały niezbędne zmiany i ewentualnie rozszerzyły istniejące standardy w celu ich lepszego dostosowania do wymogów europejskiego rynku edukacyjnego oraz aktualizacji do obecnej sytuacji i prawa oświatowego. Wszyscy uczestnicy projektu pracują nad wypracowaniem uniwersalnych standardów jakości ISO w zakresie edukacji pozaformalnej i szkoleniowej. Rozpowszechnianie, waloryzacja i dalszy rozwój wytycznych jakości było głównym zadaniem dwunastu warsztatów zorganizowanych przez uczestników projektu z potencjalnymi użytkownikami normy ISO w Europie.
Kolejnym krokiem będzie popularyzacja nowych, ulepszonych standardów ISO oraz udostępnienie ich do szerszego zastosowania. Partnerzy pracują intensywnie nad redakcja trzeciego projektu wytycznych jakości i podręcznika użytkownika. Wszystkie działania mają służyć wypracowaniu norm i zasad, które będą wspierały współpracę międzynarodowych instytucji edukacyjnych . W zakresie kształcenia zawodowego na poziomie międzynarodowym i wdrażania międzynarodowych programów edukacyjnych istnieje zapotrzebowanie na wysokiej jakości system nawigacji, który ułatwiłby funkcjonowania usług edukacyjnych w zakresie ich treści, metod i organizacji, a także monitorowania i zarządzania usługami edukacyjnymi. Europejski wymiar jakość rynku pracy i edukacji musi również dotyczyć transgranicznych standardów dobrych praktyk w celu wspierania rozwoju jakości wśród dostawców usług edukacyjnych, zgodnie ze wspólnymi ramami „zapewnienia jakości”.Transgraniczna mobilność pracowników i udział uczniów, studentów i słuchaczy w międzynarodowych projektach edukacyjnych wymaga porównywalnych norm jakości w dziedzinie edukacji i dalszego kształcenia. Mając to na uwadze, QUALITY GUIDELINES ma wypracować i określić wymagania jakości dla dostawców usług edukacyjnych zorientowanych na kształcenie zawodowe. Projekt QUALITY GUIDELINES ma na celu poprawę kształcenia w ramach międzynarodowej współpracy edukacyjnej oraz stworzenie solidnych podstaw dla wzajemnego zaufania.
Uczestnicy projektu pracują obecnie intensywnie nad nowoczesnym narzędziem online do wprowadzania i stosowania wytycznych jakości. W lutym 2013 RKW Berlin GmbH podpisało umowę z firmą PROMIS@Service Sarl w celu umożliwienia korzystania z programu PROMIS. Program ten stanowi podstawę do stworzenia nowoczesnych narzędzi online w QG. PROMIS@Service Sarl pomaga europejskim organizacjom w zakresie struktur złożonego środowiska prawnego. Program Promis pozwala konstruować procesy i zbierać dane w sposób systematyczny i efektywny oraz osiągać zgodność z wymogami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, jakości, zarządzania środowiskiem i innymi międzynarodowymi normami. Narzędzie jest przetłumaczone na wszystkie języki partnerów projektu, min. na język angielski i niemiecki. Dzięki temu wszyscy uczestnicy projektu oraz instytucje edukacyjne korzystające z QG otrzymają nowoczesne, rzetelne i niezwykle użyteczne narzędzie, które pozwoli działać jeszcze efektywniej i zgodnie z wymogami QM.
Rola i zaangażowanie ZSiPKZ w Projekcie QuaG zostało docenione przez lidera Projektu RKW oraz instytucje nadzorujące projekt, co zostało potwierdzone w postaci podziękowań za współpracę.